31 راه برای کاهش دور ریز غذا

باورتان می شود که غذایی که هر ساله در دنیا دور ریخته می شود برای زندگی یک میلیارد نفر کافی است؟ باور کنید همینطور است.امریکایی ها به نظر می رسد که به همان اندازه که غذا مصرف می کنند، به همان اندازه هم دور ریز غذا دارند. سالیانه مبالغ بسیار هنگفتی از این طریق به هدر می رود.آیا نمی خواهید برای این فاجعه کاری بکنید؟ این کار به معنی کمتر غذا خوردن نیست بلکه به معنی کمتر دور ریختن غذاهاست.

تشریح این واقعیت: مقدار غذایی که در دنیا هر ساله دور ریخته می شود معادل غذاییست که برای سیر کردن یک میلیارد نفر لازم است.جلوگیری از این روند با 31 روش ساده و عملی ، کار خیلی سختی نیست. این به معنای یک کیف پول با پول نقد بیشتر است. این روش ها را به کار ببندید و میزان دور ریز غذاتون رو از امشب کم کنید.

1-همان مقداری خرید کنید که نیاز دارید:  اگر شما مواد لازم برای وعده های غذایی را پیشاپیش تهیه می کنید ، این کار را می توانید به صورت هفتگی انجام دهید. مثلا اگر 3 عدد هویج و 5 عدد سیب زمینی مصرف دارید، همان مقدار را برای هفته آتی تهیه کنید.

2-به تاریخ انقضا توجه کنید: پیش از سفارش و خرید مواد غذایی به تاریخ انقضای آنها توجه کنید.  موادی که نزدیکتر به تاریخ انقضا هستند را زودتر مصرف کنید. برای این کار می توانید در قفسه ها آنها را در دسترس تر قرار دهید.

3-باقیمانده های غذا را بخورید: به جای دور ریختن باقیمانده های غذا ، می توانید آنها را  در وعده های بعد میل کنید. و یا به عنوان ناهار برای روز بعد مصرف کنید. در این صورت هم زمان ، هم انرژی و هم مواد غذایی را ذخیره کرده اید.

4-ذخیره سازی مناسب: بسیاری از مواد غذایی در مرحله ذخیره سازی  از بین می رود.استفاده از ظروف مناسب و طبقه بندی مواد غذایی راهی برای مقابله با این موضوع است.

5- آیا یخچالتان سالم است؟  اگر عملکرد یخچال شما مناسب نیست، این می تواند موجب فساد در مواد غذایی شود.پس مطمئن شوید که یخچالتان درست کار می کند.

6-اهدا کن:  اگر ما از آن دست افرادی هستید که مواد غذایی بیشتر از میزان نیاز یا مصرفتان دارید چرا آن را اهدا نمی کنید؟ مراکز زیادی وجود دارند که می توانید مواد غذایی اضافی خود را به آنها اهدا کنید تا برای مصرف نیازمندان استفاده کنند.

7-میزان تولید دور ریز خود را رصد کنید:  هر هفته از تمامی موادی که دور میریزید نوت بردارید و در پایان هفته ارزش نقدی آن را محاسبه کنید.این کار می تواند شما را برای کم کردن میزان دور ریز کمک کند.

8-روش های افزایش طول عمر :   از روش هایی مثل کنسرو سازی ، ترشی و … استفاده کنید . این روش طول عمر مواد غذایی را زیاد می کند.

9-داشته ها را بررسی کنید: پیش از اینکه به خرید روید میزان موجودی خود را بررسی کنید تا از خرید اقلام اضافی جلوگیری شود.

10- استفاده از پودر فراورده های لبنی: عمر طولانی تری دارد و طعم قابل قبولی.این روش خوبی برای کم کردن دور ریز مواد لبنی است.

11-مهمانی دادن :   اگر مواد غذایی زیادی دارید می توانید دوستانتان را برای شام دعوت کنید. این بهتر از آن است که مواد غذایی را دور بریزید.

12-به اندازه محصول نگاه کن: این بدیهی است که هر خانواده دو نفره کنتر از هر خانواده 5 نفره مصرف می کند.پس مطمئن باشید که به اندازه نیازتان خرید می کنید. چرا که هر چه از نیازتان بیشتر خرید کنید دور ریز بیشتری هم خواهید داشت.

13- هریس نباشید: اگر شما در مورد غذاها هریس هستید احتمالا مبالغ زیادی را در سوپرمارکت ها هزینه می کنید. اینگونه نباشید.

14-مهمانی دادن :   اگر مواد غذایی زیادی دارید می توانید دوستانتان را برای شام دعوت کنید. این بهتر از آن است که مواد غذایی را دور بریزید.

15-حیوانات خانگی: شاید گربه ها بهترین حیوانات خانگی نباشند اما ، می توانند باقی مانده غذای شما را بخورند. این روش خوبی برای اطمینان از عدم دور ریز غذاهاست.

16-دلیل دور ریز ها را بیابید: زمانی که شما لیستی از دور ریز های خود را تهیه می کنید ، می توانید در کنارش دلایل دور ریز ها را نیز یاد داشت کید. این باعث می شود که روش هایی بای جلوگیری از این دلایل بیابید.

17-زمان به اشتراک گذاشتن است: زمانی که برای غذا خوردن به بیرون از خانه می روید می توانید غذای خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید . این باعث صرفه جویی در هزینه و دور ریز می شود.

18-از تولید به مصرف: باغبانی روش بسیار خوبی است. شما می توانید آنچه که نیاز دارید را کشت کنید. مازاد آن را به دوستانتان بدهید، ببخشید و یا بفروشید.

19-اندازه گیری: قاشق ها و لیوان های اندازه گیری برای این ساخته شده اند که از میزان مصرف مطمئن شوید.از این ابزار ها برای اطمینان حاصل کردن از تولید حداقلی دور ریز ها استفاده کنید.

20-برنامه ریزی داشته باشید: میزان تولید دور ریز ها در خانواده هایی که برای غذایشان برنامه ریزی دارند بسیار شگفت انگیز است. برنامه ریزی کمک می کند تا هر آنچه نیاز دارید تهیه کنید و نه بیشتر.

21-فریز کنید: زمانی که تاریخ انقضای یک ماده زدیک است و شما نمی توانید از آن استفاده کنید ، آن را فریز کنید.بیشتر مواد در فریزر تا 30 روز بیشتر مانگاری دارند.

22-چیدمان دوباره یخچال: زمانی که میدانید چه چیز را در یخچال نگهداری می کنید از خرید اضافی جلوگیری می شود.

23-زیاد نپزید: محاسبه کنید که خانوادتان چه مقدار مصرف دارند و همان مقدار غذا بپزید.

24-تعهد داشته باشید: زمانی که به این موضوع تعهد می سپارید احساس بهتری خواهید داشت.این باور را داشته باشید که کاهش دور ریز مواد غذایی صرفه جویی در هزینه های شماست.

25-محصولات با شکل غیر متعارف را خریداری کنید: بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارند که به دلیل غیر متعارف بودن شکل و رنگشان نسبت به سایرین مورد انتخاب واقع نمی شوند. این محصولات معمولا به صورت دور ریز باقی می مانند در حالی که کیفیت لازم را دارا هستند. لطفا آنها را در خرید هایتان انتخاب کنید!

26-با دقت خرید کنید: در هنگام خرید به نشانه هایی که حاکی از عمر کوتاه آن ماده غذاییست دقت کنید.

27-استفاده از میوه ها و سبزیجات قدیمی تر: می توانید آنها را به سالاد میوه یا صابون های میوه ای و غیره تبدیل کنید.

28- بسته بندی: مواد غذایی را ( به خصوص آنهایی که به صورت فله خریداری شده اند) در بسته بندی های کوچکتر نگهداری کنید.

29-غذاهایی را بپزید و فریز کنید: می توانید غذاهای مثل اسپاگتی با گوشت را پخته و برای مصرف زمانی دیگر فریز کنید.این کار برای موادی که در معرض فساد هستند مناسب است.

30-پیش از خرید رفتن کمی غذا بخورید: این کار باعث می شود احساس سیری داشته باشید و از هرس شما برای خرید کم می کند.

31-کمتر به خرید بروید: تعداد دفعاتی که به خرید می روید را کم کنید . این باعث می شود کمتر اجناسی را که نیاز ندارید بخرید.

نویسنده مطلب: محمد صادق میرزایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *